Wat kan en doet een airco?

Instappen en ontspannen.
Zorg altijd voor een optimaal klimaat in uw auto. Dit ligt tussen 23 en 27º C bij een luchtvochtigheid tussen 35 en 65%, zodat u geconcentreerd kunt rijden en uw passagiers kunnen ontspannen. Altijd en overal , ook onderweg naar uw vakantieadres.

Gezond de winter door.
Koude, natte winterlucht laat de ramen beslaan. Een airconditioner zorgt ook in de winter voor een goed zicht en verhindert een al te hoge luchtvochtigheid in de auto. En dat in een handomdraai. Zodat de behaaglijkheid en welzijn ieder jaargetijde meerijden.

Koele lucht, ook in gesloten toestand.
Er is ruim voldoende frisse lucht tijdens een zomers ritje in een cabriolet, maar wat doet een cabrioletloze bestuurder bij hitte in het stadsverkeer? Of in een koud en vochtig seizoen? Het beste is de airco in te schakelen. Die zorgt immers ook in een gesloten auto voor frisse lucht en een koel klimaat.

Hoge concentratie en snelle reactie.
Concentratie en reactiesnelheid van de bestuurder zijn sterk afhankelijk van klimatologische omstandigheden. Artsen en verkeerdeskundigen waarschuwen voor ritten in oververhitte auto's en de gevaren van al te hoge luchtvochtigheid in het auto interieur. 
Een exact op maat gemaakt airconditioningsysteem voorkomt dit.

Tocht zeker vermijden.
Tocht is ongezond. Plaatselijke afkoeling, stramme spieren en reuma zijn eventuele gevolgen. Daarom dient de luchtcirculatie in de auto zo laag mogelijk te worden gehouden en mag 0,2 tot 0,25 m/s niet overschrijden. Alleen een airco garandeert constante frisse luchtaanvoer zonder een "stijve nek".

Autorijden met overzicht.
Eerste plicht is vrij zicht! Met een airconditioningsysteem is dit geen probleem. Zelfs bij een hoge luchtvochtigheid en rondom beslagen ramen, is het voldoende om de A/C knop in te drukken. In combinatie met de voertuigverwarming heeft u in een handomdraai weer volledig zicht. Vooral in de donkere maanden is dit de belangrijkste vereiste voor uw veiligheid in het verkeer.

Luchtreiniging.
Koude lucht, pollen, stuifmeel en uitlaat gassen irriteren de luchtwegen. Iemand die hiervoor allergisch is, heeft er extra last van. 
Een airconditioning met filter bestrijdt deze ongezonde factoren. Het houdt het auto interieur zoveel mogelijk vrij van schadelijke atmosferische substanties uit de buitenlucht en beschermt de bestuurder verregaand tegen ademhalingsmoeilijkheden.

Professionele aico techniek camper

Hoe functioneert een airco?
De werkwijze van een airconditioner is vergelijkbaar met die van een koelkast en functioneert volgens het principe van een warmtepomp. De compressor vormt het hart en wordt aangedreven via de motor, v-snaar en magneet koppeling. Hij transporteert met behulp van een gesloten koudemiddel kringloop de warmte uit het autointerieur naar buiten. Er wordt dus geen koude geproduceerd, maar er wordt warmte aan het interieur onttrokken. Gelijktijdig wordt de luchtvochtigheid in het interieur door condensvorming op de verdamper gereduceerd. Onbeslagen ramen; voor, achter en opzij, zelfs bij hoge luchtvochtigheid zijn het gevolg.

Juist gebruik van een airconditioner.
Correct gebruik van een airco is eenvoudig en ongecompliceerd. Een minimum aan instellingen zorgt voor een maximum aan comfort en veiligheid. Wie in de zomer in een warme auto stapt, heeft binnen een mum van tijd een aangenaam geklimatiseerd interieur. Al binnen 5 minuten kan de airco een onverdraaglijke temperatuur van 60ºC naar een verdraaglijke 30ºC terugbrengen. Na 10 minuten is het nog slechts een krappe 25ºC en na 20 minuten merkt men van grote hitte buiten niets meer. Bij beslagen ramen zorgt inschakeling van airco in korte tijd voor een vrij zicht, dat ook tijdens de rit behouden blijft. Een inspanning waarvoor een aanjager alleen aanzienlijk meer tijd nodig heeft - en dat ook nog op de hoogste stand. 



Zó werkt de airco:
Net zoals een koelkast werkt een auto-airco volgens het principe van samenpersen én weer laten uitzetten van een speciaal gas (koudemiddel). Het is een gesloten leidingsysteem, waarin drie elementen een hoofdrol spelen:

  • compressor(pomp) + condensor (maken het gas vloeibaar)
  • inspuitventiel + verdamper (laten het vloeibaar gas weer verdampen)
  • filter/droger (filtert en droogt het vloeibaar gas)

In de verdamper onstaat de kou. Het is een soort radiator, die de binnenkomende buitenlucht afkoelt. De compressor zuigt het gas uit de verdamper weer aan en perst het samen tot het vloeibaar wordt in de condensor. Van de daarbij ontstane warmte merkt u niets: die wordt met een ventilator afgevoerd naar buiten. Tenslotte is er nog één belangrijk onderdeel in het circuit: de filter-droger. Zoals de naam al zegt, zorgt dit onderdeel voor het filtreren en ontvochten van het vloeibare koudemiddel.

Nu kent u de onderdelen: compressor, condensor, filter-droger en verdamper, alle samengebracht in één gesloten systeem. Hieronder ziet u dat schematisch weergegeven. Het hogedruk-gedeelte is rood en geel, het lagedruk-deel is blauw. 

 

Wat kan er nu zoal mis zijn als uw airco niet meer of niet meer goed zijn werk doet?

Enkele oorzaken in het kort genoemd:

Te weinig gas (koudemiddel).
Bij normaal gebruik kan een airco-systeem per jaar tot 8% van het koudemiddel verliezen via microscopisch kleine poriën in leidingen en afdichtingen. U merkt dat doordat uw systeem minder goed koelt. Er kan ook een klein lekje ontstaan zijn, waardoor het systeem geleidelijk aan leegloopt. Met onze professionele diagnose- en vulstation stellen we vast wat er aan de hand is. Ingeval van een lekje kunnen we dat met U.V.-licht opsporen en vrijwel steeds verhelpen. Het deugdelijk op peil brengen van de voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel is niet een kwestie van even "bijvullen". Het is nodig het systeem éérst grondig vacuum te trekken, zodat alle vocht verwijderd wordt. Dus: "even bijvullen vanuit een busje" is er niet bij! 

Vervuilde verdamper.
Omdat de verdamper door de kou aan de buitenkant vocht, en dus stofdeeltjes aantrekt, kan hij vervuild raken, minder goed werken en een muffe lucht veroorzaken. Schoonmaken met een speciaal middel is dan de oplossing.

Muffe lucht.
Deze ontstaat door bacteriën- en schimmelaangroei op de lamellen van de verdamper. Dat wordt deels tegengegaan door een pollenfilter in het kanaal van de binnenkomende lucht. Dit pollenfilter kan vervuild zijn. Vervanging is eenvoudig. 

De magneetkoppeling werkt niet of niet naar behoren.
De magneetkoppeling schakelt de compressor in. Soms slipt hij of blijft hij de grip niet volhouden. Dit kunnen wij in de meeste gevallen vrij eenvoudig verhelpen zonder vervanging door een (dure) nieuwe.

WAAROM ACT GLERUM?

  • Poductkennis (20 jaar ervaring)
  • Eerlijke prijzen
  • Brede mogelijkheden aan accessoires
  • Klantvriendelijk en altijd tot uw dienst
  • Direct en persoonlijk contact